Audrey Marketing Megoldás

Marketing Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés


"A siker titka, hogy a szokásos dolgokat szokatlanul jól csinálod."
John Davison Rockefeller


 

 

Cikkeim:

Marketing kvíz - Mekkora marketing guru vagy?

TOP12 tartalommarketing eszköz


Tartalommarketing –
a hosszú távú építkezés


Nem az a baj, amit mondasz, hanem ahogy mondod...

Azt add el nekem, amire szükségem van

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő II.

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő I.

A marketingben sosem hazudunk!

Akkor talán kezdjük az alapoknál!

Bemutatkoznék! Én vagyok a vevő II. 

Ha olvastad előző bejegyzést, akkor most már tudod, hogy miért fontos a célcsoportod meghatározása, milyen alapvető címkék szerint kategorizálhatod őket. Ebben a bejegyzésben pedig arról szeretnék tippet adni neked, hogy mindezt hogyan csináld.

Hogyan ismerd ki a vevődet?

Egyszerű. Kérdezz! Állandóan, minden lehetséges alkalommal beszélgess velük, persze, nemcsak az időjárásról, hanem célirányosan a termékedet, szolgáltatásodat, vagy a vevő igényeit érintő témákról. Ne félj kérdezni, a tapasztalat az, hogy az emberek szeretik, ha érdekel másokat is a véleményük. És általában van véleményük. 

Ez a legegyszerűbb -persze legszervezetlenebb és legidőigényesebb módja a célcsoportod megismerésének, de hidd el, ha a ezt módszeresen bevezeted a napi rutinba, akkor rengeteg olyan információhoz juthatsz, amit felhasználhatsz a marketing stratégiád kialakításában. Kellő empátiával pedig - ennyi tudás birtokában - könnyen bele tudod majd képzelni magadat a célcsoportod helyébe, így belülről szemlélheted az igényeiket, félelmeiket, vágyaikat - sokkal könnyebben tudsz majd megoldást kínálni nekik.

Ha feltétlenül nevet akarunk adni ennek a módszernek, akkor hívhatjuk ezt mélyinterjúnak is.

Ha ennél profibb megoldást keresel, de részletes, kifejtendő válaszokat akarsz, akkor csinálj fókuszcsoport vizsgálatot. A fókuszcsoport -egyszerűen fogalmazva- egy max. 6-8 fős (lehetőleg nemben, életkorban vagy valamilyen egyéb közös jellemző mentén egységes) csoport, akikkel leülsz beszélgetni - irányítottan, természetesen. Nagyobb cégek így tesztelik pl. új reklámötleteiket, termékeiket, általában erre szakosodott cégek segítségével. Nyilván - hacsak nem csak multinacionális nagyvállalat, akkor- neked a fapadosabb verzió is megfelelhet: gyűjtsd össze legjobb vevőidet, ismerőseidet, rokonaidat, és valamilyen apró ajándék, vagy kedvezmény fejében hallgasd meg őket! A legjobb, ha a beszélgetés közben folyamatosan jegyzetelsz, de -ha megvan rá a lehetőséged- rögzítsd diktafonnal, vagy még jobb, ha kamerával a találkozót, mert az emberek metakommunikációjából is rengeteg hasznos információt tudsz leszűrni.

A fenti két "módszer" inkább mélyebb, kifejtős témák felvetésére alkalmas. Természetesen itt lényegesen kisebb "elemszámú mintán" tudod tesztelni az ötleteidet, ezzel nem fogsz gyorsan és könnyen egyértelmű igent vagy nemet kapni a legkínzóbb kérdéseidre, vagy legalább is nem lesz feltétlenül elég reprezentatív a megkérdezettek köre. Nem gondolnám jelentős veszélynek, hogy téves következtetéseket vonnál le egy-egy tartalmas beszélgetés után, de az kétségtelen, hogy ezek a vevőid számára is nagy időbefektetéssel járó vizsgálatok alkalmasak minden kérdésed megválaszolására.

Mire használd a mélyinterjút, vagy a fókuszcsoportot?

  • Új termék/szolgáltatás bevezetése előtt 
  • Termék- és szolgáltatás bővítési igény kiderítésére
  • Új célcsoport megcélzása előtt (milyen igényeik vannak, milyen árat hajlandók ezért fizetni)
  • Cégimage kialakításakor (több változat közül válasszanak)
  • Weboldal elemzéshez (egyértelműen megtalálnak-e minden fontos információt a weboldalon, könnyen navigálnak-e, stb.)
  • Új reklám, új szlogen (ne a tetszik/nem tetszik verziókat kérdezd, hanem mindig több megoldást mutass be, beszéltesd őket arról, amit látnak)

Ha egyszerűbb, általánosabb, eldöntendő kérdéseid vannak...

...azt se félj feltenni. Persze, ehhez nem kell összecsődítened az embereket a tárgyalódban, erre bőven elég egy kérdőíves felmérés. Az a jó hír, hogy a mai világban, az internet korában, minimális excel ismeretekkel akárki tömegeket tud megkérdezni, teljesen ingyen (már ha az idő nem pénz...). Biztosan Te is kaptál már online kérdőívet valamelyik ismerősödtől, nos, Neked is ezt tudom ajánlani. 

Használd ki ezt a lehetőséget arra, hogy minél több adatot (persze, önkéntesen) begyűjts, pl. ha a kitöltő megadja az e-mailcímét, akkor egy kuponnal köszönöd meg neki a segítséget. Az ilyet az emberek nagyon szeretik, általában nagy számban adják meg az adataikat, amivel persze soha nem visszaélve további adatbázisra tehetsz szert! (Vigyázz! A hírlevelek kiküldésére elég komoly szabályozás vonatkozik - de erről majd később.)

Mit kérdezz egy kérdőívben?

  • Soha ne kifejtős kérdéseket tegyél fel, különben két dolog fog történni: regényeket kapsz, vagy nem kapsz semmit. 10-20 válasznál egy-egy eposz elemzése még nem gond, de ha sikeres a kérdőív, és több százan kitöltik, akkor befonod a hajad, mire elolvasod.
  • Tehát lehetőleg eldöntendő, vagy kategóriákból választható kérdések legyenek, pl. "Érdekelne-e...?", "Mennyit áldoznál egy ilyen meg ilyen termékre?" (Válasz -tól-ig kategóriák)
  • Mindenképpen kérdezz általános, demográfiai kérdéseket, pl. nem, hol lakik, hány éves, kereset (ha ez fontos), van-e gyereke (kategóriákban!), stb.
  • Használhatod ezt a módszert általános értelemben, a célcsoportod jobb megismerésére(pl. hírleveledre feliratkozottak jobb megismerésére)
  • vagy a marketing stratégiád egy-egy eldöntendő kérdésének kiderítésére (pl. hogyan árazz be egy terméket),
  • prekoncepcióid tesztelésére (pl. egyedi ékszereket gyártasz, és ki akarod deríteni, hogy a vásárlódnak mi a fontosabb, az egyediség, vagy az ár)
  • igény felmérésre, pl. új termék/szolgáltatás bevezetése előtt.

A kérdőív, mivel remélhetőleg elég sok emberhez el fog jutni, jó kis reklámeszköz is lehet, ezért mindenképpen áldozz időt arra, hogy bemutasd magad (lehetőleg a végén), hogy valamennyire egyéni legyen a design (erre azért ingyenes kérdőívek esetén korlátozottak a lehetőségek). A kérdéseidet ne úgy tedd fel, hogy torzítsák a választ (ez nem nemzeti konzultáció), de nyugodtan használd őket arra, hogy indirekten információt közöljön rólad. Pl. iparművész ékszerkészítőként rákérdezel, hogy mennyire fontos a válaszadónak egy-egy ékszer vásárlásakor, hogy az ékszereket iparművész készítette, majd a bemutatkozásodban utalsz rá, hogy te egyébként az vagy.

És persze, alap, de azért nem árt az evidenciákat is szájba rágni: soha ne hagyd le a köszönőoldalt! 
Ha pedig úgy gondolod, hogy más kérdezzen helyetted, akkor, keress meg, mert ismerkedni szeretek. :-)

 

   

Audrey Marketing Megoldás Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés
Tulajdonos: Ódry Anna (adószám: 66866567-1-27)
Tel: +36-70/285-56-88; email: anna@audrey-marketing.hu; Skype: audrey.marketing
Copyright: Jánosi Zoltán János ev