Audrey Marketing Megoldás

Marketing Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés


"A siker titka, hogy a szokásos dolgokat szokatlanul jól csinálod."
John Davison Rockefeller


 

 

Cikkeim:

Marketing kvíz - Mekkora marketing guru vagy?

TOP12 tartalommarketing eszköz


Tartalommarketing – a hosszú távú építkezés


Nem az a baj, amit mondasz, hanem ahogy mondod...

Azt add el nekem, amire szükségem van

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő II.

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő I.

A marketingben sosem hazudunk!

Akkor talán kezdjük az alapoknál!

Bemutatkoznék! Én vagyok a vevő I.

Megvan az a vicc, amikor az egyszeri ember bemegy a boltba, ám az eladók több perc tétova keresgélés után sem foglalkoznak vele, mire az úr kedves mosollyal odamegy az egyikhez, és türelmesen, de azért elég határozottan nézi. Az eladó megkérdezi:

- Miben segíthetek?

- Elnézést kérek, talán nem ismert meg engem. - mondja az úr.

- Nem, ne haragudjon, de nem rémlik. - feleli a bolti alkalmazott.

- Akkor bemutatkoznék! Én vagyok a vevő.

(A vicc önmagában is jó, de a legjobb, hogy ha erre rákeresel, kb. több tucat oldalon találod meg, mint a szerző saját élményét... ami nekem kicsit gyanús, bár sajnos igaz, hogy az embernek elég sok alkalma lenne elsütni ezt a poént bármelyik boltban.)

A mese tanulsága nyilván az, hogy a vevővel foglalkozni kell, de addig egy vásárló igényét sem fogod tudni kielégíteni, amíg nem tudod, hogy pontosan mit akar. Vagy egyáltalán, ki is ő.

Mindenki másképp egyforma

A Brian élete c. film (amit szerintem iskolában kellene tanítani...) egyik kulcsjelenete, amikor Brian győzködi a tömeget:

- Ti mind egyéniségek vagytok!

A tömeg pedig egy emberként:

- Igen, mi mind egyéniségek vagyunk!

 

Hát, kis túlzással valahogy így van a célcsoportod is.

A marketingben az a halmaz, akiknek a szolgáltatást/terméket áruljuk, a célcsoport. Olyan ugyanis nincs, hogy valaki mindenkinek árul, hiszen "aki sokat markol, keveset fog" elve itt is érvényesül. Az emberek igényei attól függően különböznek, hogy melyik közösséghez tartoznak (és nem feltétlenül, vagy inkább nem elsősorban politikai szimpátiára gondolok :-) ).

Az első és legfontosabb feladat tehát, hogy válaszold meg azt a kérdést, hogy kik a vevőid! Az mondjuk tök jó, ha név szerint ismered őket, de tudnál valamilyen nagyobb, általánosabb kategóriákat alkotni? Pl. mi a közös az egyetemista lányban, és a folyton rohanó 30-as üzletasszonyban? És néha betér hozzád egy kissé tagbaszakadt középkorú férfi is, aki keveset költ, de sűrűn jön? Mit tudsz róluk? Nem személy szerint, általában... Ha ugyanis címkézni tudod őket, akkor egy lépéssel közelebb vagy a megismerésükhöz, és ha megismerted őket, akkor már minden esélyed megvan rá, hogy sokkal több, hozzájuk hasonló emberhez juss el, és mutatkozhass be nekik is, hiszen minden bizonnyal olyan dolgokat kínálsz, amire szükségük lehet.

Mindenkire lehet ragasztani címkéket

Legelőször tényleg gondold végig, vagy ha vannak rá eszközeid, akkor elemezd le, hogy kik vásárolnak nálad. Nézd meg a demográfiát, mint első szűrőt. Ide tartozik az életkor (nyilván egy 18 éves tini egészen másféle vágyat akar kielégíteni egy mobiltelefonnal, mint a 60 éves nagyija), a nem (Dr John Grey óta tudjuk, hogy a férfiak a Marsról jöttek, a nők a Vénuszról), a lakhely (egy biobolt nyilván jobban teszi, ha a nagyvárosba költözik egy nógrádi kis falu helyett, ahol mindenki magának termeli a háztájit), és a jövedelmi szint (főleg magasabb árú, vagy többféle árfekvésű termék esetén) / vagy végzettség (amennyiben pl. tudományos szaklapot gyártasz, nyilván a magasabb iskolai végzettségűeket célzod meg). Tovább lehet szűkíteni olyan jellemzőkkel, mint hogy házas-e, vannak-e gyerekei akik hány évesek (és egyáltalán, ebben a relációban fontosak-e ezek a szűkítő tényezők).

Ezeket a faktorokat végiggondolva már elég jó célcsoportokat tudunk alkotni - amiket viccesnek tűnő kódokban le is írhatunk, pl. a W 35-59 AB magas jövedelmű, 35-49 közötti nőket jelenti.

Ha ezzel megvagy, akkor kell igazán mélyre ásni, és megérteni a demográfiai célcsoportod attitűdbeli, viselkedési jellemzőit, de leginkább azt, hogy milyen problémára keresi a választ, mik a félelmei (általában és a termékkel / szolgáltatással kapcsolatban is). Olyan dolgokat keress, amelyek valamilyen módon kapcsolatban állnak azzal, amit kínálsz. Pl. egy jógastúdió esetében a fent említett W 35-59 AB célcsoportot tovább szűkíthetnénk azokra a hölgyekre, akik érdeklődnek az ezotéria vagy az egészséges életmód iránt, vagy akik valamilyen mozgásszervi problémával küzdenek. Egy ipari parkba telepített családi napközi esetében lehetne a célcsoport azok a karrier orientált fiatal édesanyák (M 25-35 wCH 0-6 ;-) ), akik szellemi munkát végeznek, de fontos számukra a kötődő nevelés is.

Persze, egyáltalán nem mindegy, hogy egy-egy célcsoportba hányan tartoznak. Nagy, általános célcsoportokat meghatározni azért jó, mert a nagy számok törvénye alapján biztosan lesz majd belőlük vevő (meg jól tud mutatni egy üzleti tervben a csillió-millió potenciális vásárló), én mégis arra biztatnálak, hogy szűkítsd le amennyire csak lehet, vagy akár határozz meg több csoportot is. Nyilván ügyelj arra, hogy a végén ne csak pár tagot számláljon a klub, amihez csatlakoztatni akarod őket, mert nyilván nem túl kifizetődő a 45-50 éves A jövedelmi státuszú, könyvelő végzettségű Barcson élő férfiaknak autókat gyártani, de azért amennyire csak lehet, legyél specifikus.

És hogy mindezt hogyan csináld, arról majd a folytatásban!

Ha pedig mással csináltatnád meg, akkor klikkelj Megoldásokra vagy keress meg, hogy elbeszélgessünk a vevődről!

 

   

Audrey Marketing Megoldás Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés
Tulajdonos: Ódry Anna (adószám: 66866567-1-27)
Tel: +36-70/285-56-88; email: anna@audrey-marketing.hu; Skype: audrey.marketing
Copyright: Jánosi Zoltán János ev