Audrey Marketing Megoldás

Marketing Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés


"A siker titka, hogy a szokásos dolgokat szokatlanul jól csinálod."
John Davison Rockefeller


 

 

Cikkeim:

Marketing kvíz - Mekkora marketing guru vagy?

TOP12 tartalommarketing eszköz


Tartalommarketing –
a hosszú távú építkezés


Nem az a baj, amit mondasz, hanem ahogy mondod...


Azt add el nekem, amire szükségem van

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő II.

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő I.

A marketingben sosem hazudunk!

Akkor talán kezdjük az alapoknál!

Tartalommarketing – a hosszú távú építkezés

Részemről nagyon érdekesnek tartom, ahogy egy-egy szakma súlypontja áthelyeződik az évek során – és saját szűkebb világomon, a marketingen belül ezt igazán jól meg lehet figyelni. Persze nem csak a triviális, technológiai fejlődés indukálta változásokra gondolok, hiszen az evidens, hogy az Internet olyan új csatornát nyitott meg a kommunikációra, amely elképesztő sebességgel tudja az üzenetet eljuttatni a fogyasztóknak.
Az igazán csodálatos az elsősorban vevői igények támasztotta tartalommarketing eszközök elterjedése, és a terjedés sebessége. Pályám kezdetén, egy óriás FMCG cégnél a büdzsé 99,9%-t hagyományos (ATL) kommunikációra költöttük, és semmi jelentőséget nem tulajdonítottunk a tartalomszolgáltatásnak. Ma –bár a mérleg még mindig a tradicionális stratégia javára billen- ugyanezen cég a termékekhez lazábban kapcsolódó mindenféle hasznos tartalmat gyárt, klubokat szervez, szponzorál, közösséget épít.
Pedig a tartalommarketing igazán egy szűkös erőforrásokkal rendelkező cég esetében lehet igazán komoly fegyver. Persze, csak ha jól – és következetesen csinálják.
Azt gondolom, hogy bármilyen iparágban is tevékenykedsz, legyél mikro-, kis-, közepes- vagy nagyvállalat, a marketing stratégiádban valamilyen módon kell szerepelnie a tartalommarketing eszközöknek.
Az elkövetkezendőkben először a tartalommarketing általános jellemzőit venném górcső alá – aztán a következő posztokban az eszközökről, és a konkrét megvalósításról ejtenék pár szót.

Mi a tartalommarketing lényege?

Először talán nem árt röviden tisztázni, hogy mi is az a tartalom- (vagy content) marketing? Ez az egyáltalán nem új technika (kb. 100 éve fogalmazták meg először) lényege, hogy a hagyományos „az én termékem ilyen meg ilyen”-típusú kommunikáció helyett a célcsoport számára tartalmat (hasznos, értékes tartalmat) szolgáltat.
Tanítja, felvilágosítja a potenciális vevőt – szakszóval: edukálja-, aki így felkészülve jobb, tudatosabb vásárlási döntést tud hozni. Az első kifejezetten tartalommarketinges kiadvány a Michelin-testvérek által kiadott útikalauz volt, de említhetnénk a különböző FMCG-k által szponzorált szappanoperákat (innen is a név: soap operas). Természetesen az Internet térhódítása új lendületet adtak a tartalommarketing elterjedésének, és ma már nélkülözhetetlen része bármely cég stratégiájának.

A tartalommarketing a hagyományos marketing tevékenységtől talán abban különbözik a legjobban, hogy amíg a tradicionális marketing a termék tulajdonságokat kommunikálja, addig a tartalommarketing a probléma megoldását helyezi a fókuszba, a vásárlási döntés meghozatalát segíti (természetesen magába hordozva azt a lehetőséget, hogy a kellően felkészített vevő végül nem minket választ).

A jó tartalommarketing jellemzői

Egy jó marketinges, aki tartalmat gyárt, mindig tudja, kinek milyen információra van szüksége (erős célcsoport szegmentáció jellemzi), és azt olyan formában közli, hogy a célcsoport értse is. Például egy vállalatirányítási rendszereket szolgáltató cég a blogján lépésről-lépésre elmagyarázza, hogy milyen nehézségei, buktatói lehetnek egy új rendszer bevezetésének – ami felkészíti az olvasót; de ha mindezt informatikai szakkifejezésekkel teszi, akkor inkább elijeszti. Más információra és nyelvezetre van szüksége egy könyvelőnek vagy informatikusnak, és a (jó) tartalommarketing ezt mindenképpen figyelembe veszi.
A tartalomszolgáltatás mindig valóban hasznos, és valamilyen módon kötődik az adott szolgáltatáshoz vagy termékhez. Értékes attól lesz valami, ha megkönnyíti és olcsóbbá teszi a vásárlást, illetve nem árt az sem, ha közösségépítő ereje is van. Ez nemcsak a „szórakoztató” termékek esetén érhető el, bár nyilván könnyebb egy pelenkamárka mögött kismamaklubot működtetni, mint könyvelőszoftverekkel szakmai klubot – de ha folyamatosan iparági hírekkel, újdonságokkal, tanácsokkal látjuk el a közönségünket, akkor végeredményben közösséget építünk.
Jó tartalommarketing példa a társadalmi felelősségvállalás jegyében született kampányok, pl. az Avon mellrák elleni kampánya csak olyan mértékben kötődik a céghez, hogy a termékek és a mellrák elleni védekezés célcsoportja ugyanúgy a nők.
Végül pedig a tartalommarketing célja általában az lesz, hogy a célcsoportot valamilyen akcióra ösztönözze – pl. adja meg az e-mailcímét egy feliratkozással, vagy ossza meg a tartalmat.
A fentiek miatt a jó tartalommarketinggel mindenki jól jár: a vevő azért, mert felnőtt módon kezelték, és megfelelő információ birtokában tudatos döntést tudott hozni, a szolgáltató pedig azért, mert az így elért célcsoport sokkal lojálisabb, és valószínűleg sokkal olcsóbban vált vásárlóvá, vagyis a megtérülés magasabb.
Persze nem szabad elfelejteni, hogy a tartalommarketing stratégia azért nagyon kemény munka, ráadásul nem árt következetesen és kitartóan végezni, hogy az eredmények jöjjenek. Itt biztosan nem fogsz két hét alatt több százezer embert elérni, mint egy TV-reklám esetében, de hosszú távon stabilabb, és lojálisabb fogyasztói bázist tudsz kiépíteni.

Kinek ajánlom a tartalommarketinget?

Emellett nem mindenkinek az egyedüli üdvözítő megoldás a tartalommarketing, bár én nehezen tudok elképzelni olyan iparágat, ahol egyáltalán nem lenne értelme. Viszont nem mindegy, hogy mekkora a szerepe. A vásárlók alacsonyabb szintű bevonását igénylő termékek esetén, mint pl. a WC-papír, vagy cukor biztosan nem a tartalommarketing eszközök lesznek a márkaépítés legfontosabb faktorai, de olyan terméknél, vagy szolgáltatásnál, ahol a vevő intenzív bevonására van szükség, vagy ahol a vevő a termék kapcsán (nem miatta!) valamilyen közösség részévé válik, ott érdemes megfontolni ezeket a lehetőségeket.
Nagyon elterjedt a tartalommarketing stratégia pl. a szolgáltató szektorokban (tanácsadás, szoftverek, stb.), de a különböző élethelyzetekhez kapcsolódó termékek, mint pl. a gyerekszülés (bébiétel, pelenka, stb.), nőiség (pl. intim betét, kozmetikumok), egészség (ételrendelés, gyógyszerek, egészségügyi szolgáltatások, stb.) esetén is.
Folyt. köv.
Ha bizonytalan vagy a marketing stratégiád elemeit illetően, akkor keress meg, és beszéljük át a lehetőségeidet!

 

   

Audrey Marketing Megoldás Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés
Tulajdonos: Ódry Anna (adószám: 66866567-1-27)
Tel: +36-70/285-56-88; email: anna@audrey-marketing.hu; Skype: audrey.marketing
Copyright: Jánosi Zoltán János ev