Audrey Marketing Megoldás

Marketing Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés


"A siker titka, hogy a szokásos dolgokat szokatlanul jól csinálod."
John Davison Rockefeller


 

 

Cikkeim:

Marketing kvíz - Mekkora marketing guru vagy?

TOP12 tartalommarketing eszköz


Tartalommarketing –
a hosszú távú építkezés


Nem az a baj, amit mondasz, hanem ahogy mondod...

Azt add el nekem, amire szükségem van

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő II.

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő I.

A marketingben sosem hazudunk!

Akkor talán kezdjük az alapoknál!

Nem az a baj, amit mondasz, hanem ahogy mondod…

Termálfürdőben voltunk a minap, és a szaunában ez a tábla jött velem szembe a merülő medencénél (szauna kultúrában nem jártas olvasóimnak kis kitérő: szaunából kijövet a felhevült testet egy kb. 14-16 fokos dézsában való csobbanással lehet lehűteni – természetesen, miután az ember lemosta magáról az izzadságot):


Nem vagyok egy könnyen sértődős típus, és a poént is értem, sőt, még a tábla tartalmával is egyetértek, ugyanakkor elgondolkodtam: valóban ez a legjobb megoldás arra, hogy felhívjuk az emberek figyelmét a helyes dézsahasználatra? Ok, tegyük hozzá, nyilván mindenkinek vannak rossz tapasztalatai, vannak sajnos igénytelen, másra tekintet nélkül lévő emberek – bár szerintem, ha egy fürdőben 1000-2000 Ft-t kérnek a szauna használatáért, akkor ezzel már eleve szűrik a „kocaszaunásokat” a függőktől.

Szóval nem tudom, más hogy van vele, de én nem nagyon csípem, ha rólam, mint vendégről, ügyfélről, vásárlóról eleve rosszat feltételeznek. Jobban szeretem, ha felnőttként kezelnek, ha feltételezik rólam, hogy ijesztgetés ellenére is képes vagyok megfelelni a szabályoknak, amelyet normálisan, pozitívan (vagy pozitívan és viccesen) a tudtomra hoztak. Pl.

  • „A merülő medence használata előtt a zuhanyzás kötelező!” (ez volt a száraz és távolságtartó, olyan poroszos felhívás)
  • „Ne feledd el a tusolást csobbanás előtt!” (közvetlenebb hangnemben)
  • „A medence tartalma 14-16 C csapvíz. Kérlek, tusolással előzd meg, hogy így is maradjon!” (ha már viccesen akarjuk)

És ez csak 3-féle változat volt ugyanarra a témára –tartalmilag ugyanarra a cselekvésre felszólító, de hangnemében a képtől merőben eltérő!

Nyilvánvalóan egy tiltás megfogalmazása –főleg, ha komoly témáról van szó, nem egyszerű kedvesen, mivel sajnos ez esetben a hatékonyság romlása törvényszerű (vagy mégsem? Kipróbálta már valaki?), de az üzleti, főleg a vásárlók felé irányuló kommunikációban azért viszonylag ritkán kell tiltanunk. Ellenben az üzenet közlése, vagy bármiféle kommunikáció a vásárlási folyamat során elkerülhetetlen, és szerintem –főleg egy kisvállalkozás esetében- nagyon jó (és olcsó) megkülönböztető jegy lehet, hogy ha ezt másképp, kreatív módon és stílusban tesszük.

Az szinte biztos, hogy a vevőiddel nem csak pozitív és boldog témákról kell majd kommunikálnod, hiszen adódhatnak problémák, vagy lehetnek olyan szabályok, amit rájuk akarsz kényszeríteni (pl. Pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el…). Viszont egyáltalán nem mindegy, hogy ezeket hogyan hozod tudtára. Szerintem a legfontosabb, hogy feltételezd, a vevőd alapvetően ugyanúgy jót akar, mint Te. Kezeld felnőttként (akkor is, ha gyerek!), és soha, semmilyen körülmények között nem szabad lekezelően viselkedned vele.

Tegyük fel, hogy egy webshopod van, ahol a vevőidbe vetett bizalom elsődleges fontosságú, és ahol a vevőnek egy viszonylag bonyolult folyamaton kell keresztülvergődnie magát, hogy a vásárlásig eljusson. Nyilván rendeléstechnikai oldalról mindent elkövetsz, hogy „hülyebiztos” legyen a vásárlás menete, de lesznek bizonyos szabályok, amit le kell „nyeletned” a vevőiddel, pl. hogy az áru kiküldése után egy limitált idő áll csak rendelkezésre a vásárlástól való elállásra. Ezt mondhatod így is: „Az áru kézhezvétele után a vásárlónak az XY tv. Z $ értelmében 14 napon belül kell jeleznie mindenféle minőségbeli kifogásait, vagy az árut indoklás nélkül visszaküldheti.” De akár így is: „Meggondoltad magad? Semmi gond! Küldd vissza az árut 14 napon belül, és mi visszatérítjük a vételárat!”

Olyan is előfordulhat, hogy valami pozitívat akarsz üzenni egy olyan szituációban, amikor negatív élmény éri a vásárlót. Pl. a minap egy hírlevelet lektoráltam, amiben egy szoftver használatára akarták rábírni az olvasót. Az üzenet szerint a program felülete egyszerű, logikus, mégis, ha valakinek problémája akad a használat közben, az jelentkezzen a helpdesk-nél. Az üzenet ugye az, hogy a szoftver gyártója mindig rendelkezésre áll, ha valakinek gondja akad, ugyanakkor én óvnék mindenkit attól, hogy maga a„probléma” szó megjelenjen még egy ilyen kontextusban is. Az emberi szem sajnos könnyebben észreveszi a negatív jelentésű szavakat (gondoljunk csak a hírekre – mennyi benne a jó, és mennyi a rossz hír), és könnyen előfordulhat, hogy a mondatnak csak az első fele megy át.

Ehelyett átfogalmaztuk ezt a bizonyos mondatot: „Kérdése van a program használatával kapcsolatban? Ügyfélszolgálatunk H-P 8-17 óráig bármikor rendelkezésére áll!”

Persze előfordul, hogy apróbb változtatásokkal is komoly hangzásbeli különbséget lehet elérni. Mondjuk egy bútorbolt, aki a széles választékra és a rövid szállítási határidőre akarja felhívni a figyelmet, így változtathat:

  • „Válaszható színek (5): dió, fenyő, cseresznye, wenge és juhar” -> „A bútorelemeket felár nélkül, akár 5 különböző színben választhatja!”
  • „Szállítási határidő: megrendeléstől számított 14 nap” -> „Rendelje meg ma, és már két hét múlva használhatja!”

Olvasd tehát át a szövegeidet ilyen szemmel, gondold végig, hogy mit lehetne javítani rajta. Ha pedig úgy érzed, hogy egy kívülálló szeme többet lát, akkor keress meg, és olvassunk együtt!

 

   

Audrey Marketing Megoldás Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés
Tulajdonos: Ódry Anna (adószám: 66866567-1-27)
Tel: +36-70/285-56-88; email: anna@audrey-marketing.hu; Skype: audrey.marketing
Copyright: Jánosi Zoltán János ev