Audrey Marketing Megoldás

Marketing Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés


"A siker titka, hogy a szokásos dolgokat szokatlanul jól csinálod."
John Davison Rockefeller


 

 

Cikkeim:

5 eset, amikor nincs zükséged marketing tanácsadóra

TOP12 tartalommarketing eszköz


Tartalommarketing – a hosszú távú építkezés

Nem az a baj, amit mondasz, hanem
ahogy mondod...


Azt add el nekem, amire szükségem van

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő II.

Bemutatkoznék. Én vagyok a vevő I.

A marketingben sosem hazudunk!

Akkor talán kezdjük az alapoknál!

5 eset, amikor nincs szükséged marketing tanácsadóra

Nem titok: marketing tanácsadással foglalkozom, ebből élek, ebből fizetem a csekkeket és nevelem a gyerekemet. Most mégis arról szeretnék írni, hogy mikor nincs rám szükséged.
Nem, nem vagyok hülye – ez nem üzletelhárítás. Azonban azt gondolom, vannak olyan esetek, amikor mindenkinek jobb, ha nem fecsérlünk időt, energiát és pénzt egy projektbe, amiből aztán nem lesz semmi – és ezt jobb az elején tisztázni.
Ezért most egy őszinte poszt következik arról, hogy mikor ne klikkelj a kapcsolat menüre. J

1Általánosságban azt gondolom, hogy marketingre mindenkinek szüksége van, sőt, az esetek többségében zajlik is valamilyen marketing aktivitás, még ha a végrehajtója nincs is feltétlenül tisztában azzal, hogy marketinget „művel”.
A marketing azonban azért mégiscsak egy külön szakma, a saját trükkjeivel, eszközeivel, és tudásával. Mondjuk, én is tudok hajat mosni, fésűm és ollóm is van, mégsem vágom le a hajamat egyedül – nagyjából így kellene a marketinghez állnia minden vállalkozásnak. Illetve, talán mégsem. Mert mondjuk, ha a férjem nullás géppel akarja letolni a fejét – akkor azért mégsem megy fodrászhoz.
Mikor NE fordulj Te sem marketingeshez?

Ha a vállalkozásod hasít, és nem akarsz tovább növekedni

Jó, ilyen az esetek kisebbik felében van, de azért előfordul, hogy a kapacitásaid le vannak kötve, és terjeszkedésre nincs lehetőséged, időd, energiád, erőforrásod. Ez az állapot azért általában csak ideiglenes, ráadásul jó lehet felkészülni a jövőre.

Ha értesz a marketinghez, és van is rá időd, vagy ha egyáltalán nincs időd rá

Nyilván nem fogsz megbízni valakit, hogy csinálja meg a marketing stratégiádat, ha amúgy Te magad is értesz hozzá, mert mondjuk évekig „nyomtad az ipart” alkalmazottként. Emellett persze van arra is időd, hogy a meg is valósítsd, amit kitaláltál, lehetőleg minden területen.
Itt a kérdés mindig az, hogy hogyan jársz jobban: ha megbízol egy specialistát pl. a reklámanyagok elkészítésére, és ezért valós összeget fizetsz ki, vagy a saját időddel gazdálkodva úgy fordítasz rá költséget, hogy addig nem mással foglalkozol. Számold ki, hogy minek van nagyobb haszna!
2
A másik eset, ha akár értesz a marketinghez, akár nem, de szinte semmi időd nincs, amit a megbízott tanácsadóra fordíthatsz. Ha ugyanis nem tudod őt szakszerűen, kellő időt rászánva eligazítani, ha nem tudsz majd a kérdéseivel foglalkozni (amelyek nyilván fel fognak merülni, ahogy dolgozik az anyagodon), ill. ha magában az elemzésben nem tudsz majd elmélyülni, akkor megint csak költöttél valamire, amire nem kellett volna.


Ha nagyon alacsony a büdzsé, amit marketingre fordítanál

Főleg induló cégek, vagy mikro vállalkozások esetén tapasztalom, hogy pár tízezres forint elköltésére kér tanácsot. Ezekben az esetekben mindig azt szoktam mondani, hogy ekkora összeg esetén egyfelől többe kerülne összeállítani a professzionális marketing tervet, másfelől nem lesz olyan nagy különbség egy nem profi és egy profi terv eredményei között. Főleg igaz ez pl. online marketing kampányok esetén.

Egy Adwords kampány esetén mondjuk 5% átkattintási arány az átlag, egy profi csinál belőle mondjuk 8%-t, egy kezdő pedig 3%-t. 10 000 Ft-nál ez kb. 30-40 látogatással lesz több, amiért nem biztos, hogy egy 15-20%-os kampánykontroll díjat érdemes kifizetni (elég bonyolul a Google működése, úgyhogy a fenti számok elég durva becslésen alapulnak, csak hogy szemléltessem a nagyságrendeket).3
Olyan is előfordul, hogy az ügyfélnek nincs elképzelése a szükséges büdzséről, és azt kéri, hogy én határozzam meg neki. Aztán amikor látja a számokat, közli, hogy ez túl magas (mindezt az után, hogy már kifizette a tanácsadás díját). Nyilván az egyszeri tanácsadónak érzékelnie kell partnere lehetőségeit, és nem azért ad egy olyan költségvetést, mert szívrohamot akar hozni az ügyfelére, hanem azért, mert a kitűzött célok elérésének ez a –szerinte – üdvözítő módja. Természetesen mindig rendelkezésre állnak (majdnem) ingyenes eszközök, amikről esetleg a kezdő vállalkozónak nincs tudomása, pl. nagyon sok tartalommarketing eszközt lehet már a kezdetekben jól használni, és esetleg abban érdemes lehet tanácsot kérni, hogy ezt hogyan csináld.
Ugyanakkor, amit sosem szabad elfelejteni: a marketing mindig egy befektetés! Keveset költeni vagy csak nagyon okosan szabad, vagy inkább ne is költsd el!

Ha meggyőződésed, hogy nem stratégiára van szükséged, hanem konkrét eszközökre

Sokszor tapasztalom, hogy az ügyfél konkrét dologgal keres meg, aztán a beszélgetés során kiderül, hogy azt nem igazán tudja definiálni, hogy miért is van erre az eszközre szüksége, de a konkurencia is ezt csinálja, akkor neki is biztosan jó lesz.
Ilyenkor mindig egy lépéssel előrébb kezdem, elmondom, hogy a marketing stratégiával kezdődik minden , mert ez alapján tudjuk meghatározni, hogy milyen eszközökre kell pénzt áldozni, és azokat pontosan hogyan kellene megvalósítani. Előfordul azonban sajnos, hogy az egyszeri vállalkozó szerint a stratégia kidobott pénz, és ő inkább honlapot, meg szórólapot, katalógust akar, az ideológiát majd meggyártja hozzá.

Persze, a megvalósításon is rengeteg múlik, mert sajnos azt is tapasztaltam, hogy a szépen összeállított, megfogalmazott, alátámasztott (és kifizetett) marketing stratégia a vállalkozó fiókjában landolt. Na, ennél feleslegesebb költést nehezen tudok elképzelni – mert ha kifizetted, akkor legalább kezdj vele valamit. A fióknak gyártani bármit is megengedhetetlen luxus!

Ha inkább nem szeretnél tanácsot kapni

Az, hogy valaki vállalkozik, idejét és pénzét áldozza arra, hogy alkosson valamit, esetleg munkát adjon más embereknek, szerintem mindenképpen egy nagyra becsülendő attitűd. A vállalkozói létforma emellett feltételez egyfajta magabiztosságot, hiszen a vállalkozó nyilván sikeres akar lenni, és el is hiszi, hogy az lesz.
Ráadásul a legtöbb esetben a cég már letett valamit az asztalra, vannak eredményei, ami azt bizonyítja, hogy eddig is (nagyjából) jól csinálta, amit csinált. Ezért ezeknek a vállalkozóknak van egy rétege, akik kifejezetten nehezményezik, ha egy tanácsadó (akár marketing, akár más területen) rávilágít arra, amit viszont nem csináltak jól. Természetesen a tanácsadó nem ok nélkül kritizál, hanem a közös siker reményében szeretne javítani a tevékenységeken, de bizonyos esetekben, vagy még inkább: bizonyos embertípusok esetén ez rosszallást válthat ki.
A jobbik eset az, ha ilyenkor megindul egy szakmai vita – ami amúgy szerintem teljesen rendben van, hiszen a marketing tanácsadónak végül egy közösen elfogadott anyagot kell átadnia az ügyfélnek, de sajnos velem már olyan is előfordult, hogy a megbízóm egyszerűen megsértődött.

Mielőtt felkérsz egy marketing tanácsadót, gondold át ezeket!

A közös célunk, hogy a vállalkozásod sikeres legyen. Ne gondold, hogy én, vagy bármelyik másik marketinges ezt csupán emberbaráti szeretetből teszi, nyilván nekem is anyagi és szakmai érdekem, hogy jól együtt tudjunk működni. Ha azzal a marketing tervvel, amit én készítek Neked, több bevételt érsz el, akkor minden bizonnyal legközelebb is velem akarsz majd dolgozni.

De ehhez nem csak én kellek, hanem Te is. Például úgy, hogy a fentieket átgondolva valóban úgy érzed, hogy érdemes lenne megnézni, mit tud egy külsős marketing tanácsadó, akkor mégiscsak a kapcsolatra klikkelsz.

 

   

Audrey Marketing Megoldás Tanácsadás, Stratégia és Kivitelezés
Tulajdonos: Ódry Anna (adószám: 66866567-1-27)
Tel: +36-70/285-56-88; email: anna@audrey-marketing.hu; Skype: audrey.marketing
Copyright: Jánosi Zoltán János ev